Produkcja tuningowych elementów silnika – sporty motorowe

Zobacz jak ulepszamy i produkujemy małe partie tuningowych części zwiększających osiągi silników. Proces ten będzie podobny dla części każdego samochodu, autobusu, ciężarówki czy nawet motocykla!

Wyzwania

  • Wyprodukowanie elementów układu dolotowego zwiększających osiągi bolidu naszego partnera – WUT Racing.
  • Zachowanie odporności elementów na wysoką temperaturę oraz ciśnienie doładowania przy zachowaniu szczelności.
  • Jak najszybsze dostarczenie komponentów na testy.

Rezultaty

  • Zmniejszenie masy bolidu przy jednoczesnym utrzymaniu wystarczających parametrów zmodyfikowanych komponentów.
  • Poprawa osiągów silnika – zwiększona chropowatość elementów zmniejszyła oderwanie powietrza w dolocie w porównaniu z elementami wykonanymi np. z aluminium.
Komponent I

Zwężka układu dolotowego

W układzie dolotowym występuje zwężka – jest to wymaganie regulaminu Formuły Student. Element ten w najwęższym miejscu może mieć maksymalnie 20 mm jeśli wybierzemy paliwo RON98 lub 19 mm, jeśli wybierzemy etanol E85.

Celem modyfikacji zwężki jest uzyskanie największego możliwego przepływu powietrza przy jak najmniejszej różnicy w ciśnieniu przed i po zwężeniu.

Udało się to nam osiągnąć dzięki zwiększeniu chropowatości elementu, co zmniejszyło oderwania przepływu powietrza.

Komponent II

Przepustnica

Zdecydowaliśmy się zastąpić oryginalną obudowę przepustnicy Bosch z aluminium na zmodyfikowaną obudowę wydrukowaną w 3D z materiału PA12.

Głównym celem zastosowania nowej obudowy było obniżenie masy i udało się ją zmniejszyć aż o 342 g przy zachowaniu funkcjonalności komponentu.

Wybór technologii

Druk 3D w technologii MJF

Wybraliśmy elementy drukowane ze względu na możliwości jakie daje technologia druku 3D.

Ograniczyliśmy masę i zwiększyliśmy osiągi naszego pojazdu. To wszystko w połączeniu z szybkim czasem realizacji pozwoliło nam szybciej rozpocząć proces kalibracji silnika na hamowni.

Wybraliśmy technologię MJF ponad FDM ze względu na szczelność elementów – w układzie dolotowym nie można pozwolić sobie na nieszczelności. Materiał PA12 jest również odporny na wysokie temperatury.

Zwężka w układzie dolotowym musi wytrzymać podciśnienie nie ulegając odkształceniu. Jest to przypadek, kiedy przepustnica jest zamknięta i silnik działa jak pompa podciśnienia, a elementy układu dolotowego odkształcają się do wewnątrz.

Referencje

Przebieg współpracy

Współpracę z firmą Spes3D polecamy z czystym sumieniem. Bezproblemowy kontakt – szybkie i pomocne odpowiedzi w kwestiach zarówno technicznych jak i marketingowych, wykonanie elementów bez żadnych zastrzeżeń oraz szybki termin realizacji. Profesjonalizm widoczny i odczuwalny na każdym etapie współpracy 🙂

Iga Bartosińska
Koordynatorka działu Fundraising, WUT Racing

Koło naukowe WUT Racing powstało w 2011 roku przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, od tego czasu jednocząc pasjonatów motoryzacji, których celem jest skonstruowanie i zbudowanie bolidu wyścigowego przystosowanego do udziału w międzynarodowych zawodach Formula Student.

Współpraca

Zróbmy to jeszcze lepiej. Razem!

Jako zespół ekspertów w dziedzinie technologii przyrostowych i obróbki skrawaniem, oferujemy indywidualne podejście do potrzeb naszych klientów.

Dzięki naszej wiedzy i doświadczeniu w sektorze automotive i produkcyjnym, jesteśmy w stanie zoptymalizować procesy produkcyjne i dostarczyć najlepsze rozwiązania, które przynoszą korzyści finansowe, logistyczne oraz czasowe dla naszych klientów. Działamy profesjonalnie, zapewniając szybką i terminową realizację projektów oraz bezproblemową logistykę dostaw.

Zapraszamy do współpracy, aby razem osiągnąć najlepsze wyniki i zwiększyć konkurencyjność na rynku.